Van backpackers place naar villawijk

27 juli 2017 - Umhlanga Rocks, Zuid-Afrika

Dinsdag 25 juli zijn we van St.Lucia naar Uhmlanga Rocks gereden. Dit is dus blijkbaar een villawijk net buiten Durban. Het was een korte rit van maar 222km en we zijn rond de middag aangekomen. Het is een nette b&b met vriendelijke eigenaar en personeel. Wij verblijven 3 nachten in de familie suite op de begane grond bij het zwembad. Ismaël krijgt een eigen kamer ook bij het zwembad. De meiden zijn super blij dat ze weer WiFi hebben en we besluiten de rest van de dag lekker te relaxen. We hebben de eigenaar gevraagd of hij wat kan regelen voor het avondeten. Normaliter kun je hier geen diner bestellen en zijn vrouw is in Johannesburg maar hij bood aan om iets eenvoudigs te maken voor ons. Super! Dan hoeven we de deur niet meer uit. Familie suite Familie suite 1 Tuin b&b Tuin b&b1 Tuin b&b 2 We hebben gezellig zitten kletsen met Ismaël die middag. En we hadden al besloten dat we hem een goeie tip wilden geven aan het einde van de reis omdat hij altijd klaarstaat, zeer bescheiden is en we echt een band met hem hebben opgebouwd. Zijn vriendin was deze week jarig en we vonden het sneu dat hij niet bij haar kon zijn. Moet je je voorstellen dat je door je baas gebeld wordt dat er een gezin staat die rondgereden wilt worden door Zuid-Afrika en dat je 3 weken op reis moet. Terwijl je normaal altijd ritjes in de buurt maakt met toeristen... Peter en ik besloten om een ticket voor de vriendin van Isamël te kopen zodat ze naar Durban kon vliegen. Het is 45 min vliegen en een ticket kost tussen de 50 en 70 euro. Hij vertelde de hele reis dat hij zo gek is op Durban en dat hij zijn vriendin er ooit mee naar toe wilde nemen. Dus dit leek ons een mooi cadeau voor hun samen! Zijn vriendin wist niet wat er gebeurde... nog nooit gevlogen.. heeft geen werk, woont bij haar moeder samen met haar dochter van 12 en heeft het niet breed. Woensdagochtend is zij naar Durban gevlogen en kwam ze net op tijd voor het ontbijt. Ik dacht dat Ismaël bescheiden was maar zij is nog bescheidener. Haar hele garderobe paste in 1 tasje en het is 1 groot avontuur voor haar. Wij hadden onze laatste culturele tour gepland. Om 12u zouden we opgehaald worden om naar de valley of 1000 hills te gaan. Ahum.. als perfectionist zaten we om 11.50u gepikt en gestreken klaar. Ik zei tegen Ismaël dat hij lekker met zijn vriendin naar Durban moest gaan, maar hij wilde perse wachten tot we opgehaald waren. Om half 1 begon ik toch een beetje te twijfelen of er nog iemand ging komen... en hebben we de reisagent gebeld. Uiteindelijk hoorden we om 13u dat onze gids stond te wachten bij een Total tankstation in Hillcrest. Meteen in de bus gesprongen met Ismaël en zijn vriendin en op TomTom de route opgezocht. 50km rijden... Op weg naar valley of 1000 hills Het zou een hele dagtoer zijn inclusief lunch, maar voordat we de gids gevonden hadden was het inmiddels 14u. Eigenlijk zouden we vanaf het benzine station met openbaar vervoer naar de village gaan, maar de gids sprong in onze bus en Ismaël reed naar de village... nog 10km. We kregen uitleg over de village van de gids van Vuk Afrika. En vanaf hun kantoor liepen we naar de slagerij waar we zouden gaan lunchen. Rond half 3 had iedereen wel trek, al liep het water me niet in de mond toen we de slagerij naderden.. Slagerij  Vitrine slagerij  Slager Onderweg zien we heel veel schoolkinderen in uniform. Er zijn 15 basisscholen en 5 middelbare scholen in de village. Wow.. grote village dus. Scholen komen uit Even hoop ik dat de lunch misschien verzorgd wordt door de organisatie.. maar helaas.. we krijgen kip met droogbrood. Slik.. Toekomstige lunch  Kip op de braai Slager staat te braaien Lunch Braai bij de slager De gids gaat bij een huis vlakbij de slagerij op zoek naar glazen voor de appelsap.. ehhh laat maar, ik drink mijn flesje water wel. De glazen waren volgens mij zo van de aanrecht geplukt in het huis.. Chloë vroeg voorzichtig of we borden krijgen... nee.. geen borden. Gewoon een houten plank met kip en een bruin brood. Enjoy! Ik eet al nooit van een bot.. Mae zegt; gewoon niet kijken naar wat je eet.. het smaakt vast wel lekker. Ik pluk wat stukjes kip van een pootje en verdeel het tussen Flynn en mij. Ik eet een droge boterham, dat lijkt me safe! De ergste trek is over en we gaan verder met de tour. We lopen door de heuvels langs scholen en huizen en hang jongeren met flessen alcohol naar de Sangoma, traditionele heler. Kinderen in the village Wc  Nu kunnen jullie meteen zien hoe de buiten toilet er uit ziet bij de huizen in een village. Het is een indrukwekkende wandeling en ik verbaas me over het afval wat echt overal ligt. Hoe kunnen mensen leven in hun eigen vuilnisbelt? Onze gids woont zelf ook in de village en vertelt dat ze het soms verbranden.. maar dit is hoe het gaat. Na een flinke wandeling komen we aan bij de Sangoma. Werkruimte sangoma Vrouwenkant bij de sangoma  Flynn bij de sangoma  Flynn is het na de wandeling even zat in de draagzak en ik laat hem er even uit... hij kruipt die hele tent door. En ik kan je zeggen... ze dweilen daar de vloer niet ;) gelukkig heb ik een flesje handen reiniger in mijn tas zodat ik die straks kan ontsmetten.. en hij draagt een lange broek, die kan in de was.. haha. Flynn met sangoma We krijgen uitleg over de Sangoma maar ik ben er niet helemaal bij met mijn aandacht. Ik kan alleen maar denken aan de viezigheid, vuilnisbelt waarin de mensen leven en dat ik blij ben dat wij in Nederland geboren zijn! Tussendoor hoor ik nog iets over een geit slachten, nou ik ben er klaar mee... laten we weer verder wandelen. De Sangoma krijgt wat geld van de gids voor haar tijd en we lopen verder naar de traditionele Zulu dans. Village Vallei van 1000 heuvels We zitten in een donkere rondavel waarvan de grond bedekt is met opgedroogde koeienpoep. We wachten op de meisjes die voor ons willen dansen. Ach jee.. toen ik ze zag binnenkomen had ik met hun te doen. Allemaal een bloot bovenlijf. Deze meisjes zijn nog maagd en trots op hun lichaam, daarom dansen ze half bloot. Niks geen schaamte.. wij kunnen het ons niet voorstellen. Ik voel plaatsvervangende schaamte maar het is hun cultuur... we zijn naakt geboren en hun lichaam is mooi. Zo denken hun. Zulu meisjes dans Zulu meisjes dans 1 Zulu meisjes dans 2  Het was leuk om hun zo enthousiast te zien dansen. Maar het werd al schemerig en moesten nog een heel stuk lopen. Dus we geven de meisjes een tip en bedanken hun en lopen verder.  We gaan terug naar het kantoor waar de tour begon en daar krijgen we nog een demo van een jongen die zelf zijn muziek en tekst schrijft... Geweldig! Hij speelt en zingt 5 nummers voor ons en Peter adviseert hem om bij een restaurant aan de kust te gaan spelen.. 1 avond voor niks en daarna willen ze hem vast voor altijd. Het trekt klanten, het was zeer prettig om naar te luisteren en zijn genre is geschikt voor tijdens het eten. Muzikant Muzikant 1   Het was inmiddels donker en we moesten nog 60km terug rijden. Flynn was zo vertrokken in de bus. En vanuit de village reden we terug naar de villa wijk... 2 werelden. We hebben wat gegeten en daarna is iedereen als een blok in slaap gevallen... Helemaal gesloopt na de village tour Uit eten in Uhmlanga

1. Drie s:
    27 juli 2017
    nou al reisverhaal schitterend en zeer beelden en steeds bewustzijn geprikkeld dat we in luilekkerland worden maar ook dat materialsme niks te maken heeft met levensvreugde als je vader vanmiddag in de stad weer koffie drinkt ziet hij de opgejaagde meute met gezichts uitdrukking onweer triets vind ik nou leuk ismael vriendin en heb je grzegd wie goed doet goed ontmoet proud geniet geniet je vader
  2. Bertus en Liesbeth [email protected]:
    27 juli 2017
    Ik zie dat jullie het goed naar jullie zin hebben ,
    Leuke foto s ,prachtige verhalen,
    groet Bertus en Liesbeth
  3. Suzan Steketee:
    28 juli 2017
    Mooi verhaal weer, en wat een superfoto van Flynn ook :) fijne reis verder geniet ze x
  4. Pa en ma:
    31 juli 2017
    Wat een indrukwekkende dag zeg. Het is niet te geloven zo'n wereld van verschil tussen arm en rijk. Dat er geen gulden middenweg te bedenken is is wel heel erg. Blijkbaar zijn de armen toch ook gelukkig als je de lachende gezichtjes ziet. Maar wat een geluk dat we het dan hier zo goed en netjes hebben. Wij zouden zo niet kunnen leven. We moeten maar heel dankbaar zijn met wat we hebben. Zo'n prachtig land en zoveel armoede en narigheid is bijna niet te bevatten. Maar wederom prachtige foto's hoor. We raken niet uitgekeken als jullie straks weer thuis zijn. Ik zou ook geen trek meer gehad hebben als je het eten ziet. Maar wat een mooi idee om de vriendin van Ismael te laten komen. Super hoor. En hopelijk gaat de muzikant ook iets ondernemen met jullie tip aan hem. Zou geweldig zijn als hij zo zn kost kon verdienen he. Dan zijn jullie toch net koningskinderen he als je zo'n reis mag maken. Dat vergeet je je hele leven niet meer denk ik. Geniet nog maar he want de terugreis komt al in zicht. Voor jullie allen hele dikke XXX van ons.