Ciao adios

8 juli 2017 - Fourways, Zuid-Afrika

Eindelijk is het zo ver.. Onvoorstelbaar relaxt uit bed gekomen allemaal.. oké ik wat vroeger dan de rest.. Maar eigenlijk niemand echt nerveus of zo. Om 13uur richting Schiphol vertrokken.

De bagage

Ik had online ingecheckt dus we konden meteen naar de bagage drop off. Daar vertelden ze dat wanneer het vliegtuig niet vol zou zitten (Als iemand niet kwam opdagen) dat wij de extra stoel zouden krijgen zodat Flynn wat extra ruimte zou hebben. Na het afscheid van Henny, Cor, Sander, Carlein en Davy zijn we naar de security gegaan. Daar werden we meteen naar voren gehaald... erg fijn want hier stond een lange rij. De hele handel werd gecontroleerd en nadat we onze broeksriemen weer om hadden en de tassen weer ingepakt hadden, hebben we Flynn met de autostoel en al in een rolstoel gezet.. De koninghij zat als de koning! Nog even wat gedronken en toen naar de gate. Daar werden we ook meteen naar voren gehaald zodat we rustig alles konden installeren in het vliegtuig. Flynn was inmiddels een beetje moe en was wat onrustig voordat we de lucht in gingen. De vrouw voor hem vroeg binnen 5 min of mijn kind niet zo tegen de stoel wilde schoppen.. pffff.. ik doe mijn best maar het is een peuter. Vervolgens ging ze meteen vragen of ze een andere stoel kon krijgen maar helaas.. vliegtuig zat vol. Nou zodra we de lucht in gingen zat Flynn te lachen en toen hij uit zijn stoel mocht heb ik hem op schoot genomen en hebben we Lotte en Max op de iPad gekeken. Je hebt hem niet meer gehoord! En is wakker gebleven tot een half uur voor de landing in Qatar. Hij is hooguit 10min onrustig geweest.. hij wilde zijn benen strekken en kwam dan tegen de stoel voor hem van dat zeikwijf (excuses).
De meiden kregen meteen een box met warm eten, fruit, toetje, zakje chips en koekjes.  Jammie in het vliegtuig

En die hebben zich goed vermaakt met spelletjes. Oké.. iedereen werd wel moe zo tegen het landen.. 22.30u Nederlandse tijd zijn we geland.

In Doha hebben we even wat gedronken en zijn we daarna met de trein naar de gate gegaan. Flynn was goed wakker en heeft daar lekker rond gekropen en aan de hand gelopen.. En vervolgens (We werden weer naar voren gehaald) zijn we gaan boarden. Iedereen was moe! Mae heeft zich meteen gesetteld met een deken, nek kussen en oogmasker. Maar Chloë had moeite om haar draai te vinden. Flynn sliep na 1 aflevering op de iPad! En wij... hebben onze ogen even dicht gehad.. Ach.. de eerste dag hebben we niks op de planning.. dus dat wordt vast nog een tukkie doen.

Als ik dit schrijf gaan we bijna landen in Johannesburg. Grappig dat de ene stewardess met een potje baby voeding voor kinderen van 4 maanden aankomt een de andere geeft hem 3 chocolaatjes haha.
Al met al een goede vlucht gehad.. kids hebben we haast niet gehoord.. kanjers!

Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Johannesburg werden we opgewacht door Martin. Hij werkt voor div reisbureaus waar hijg de meet & greet voor verzorgd. Heel erg fijn om even wat tips te krijgen. Hij begeleidde ons naar de pin automaat (wat helaas niet altijd veilig is) en hij ging mee naar de autoverhuur. Dat duurde echt een eeuwigheid.. Zuidafrikaans relaxt denk ik. Maar mijn idee hadden we sneller een auto gekocht dan gehuurd haha. Het links rijden valt toch nog wel tegen.. zeker als je ziet hoe ze hier rijden. Ik denk dat je hier je rijbewijs kunt kopen in de supermarkt of zo. Ze rijden als gekken. Helaas meteen in de file... en we moesten erg wennen aan de mensen op de snelweg die spullen lopen te verkopen.. of gewoon staan te bedelen. We werden door Martin gewaarschuwd voor corrupte politie rond het krugerpark. Ze houden je aan.. schrijven een boete uit van bv 1200 rand en zeggen dan dat je het ook contant kunt betalen en krijg je 50% korting. Dit is strafbaar dus we zijn gewaarschuwd. Niet er op gerekend dat we op de kleine stukje in Johannesburg een auto naast ons krijgen met 2 mannen er in die hun "politiebadge" laten zien en gebaren dat we aan de kant moeten.. Peter zag meteen dat het een vals papiertje was en weigerde aan de kant te gaan. Ze probeerden het nog eens en we zijn doorgereden en hun dropen af. Tsja.. wat gebeurd er hè als je wel stopt... jatten ze je bagage.. of nemen ze je hele auto mee (carjacking) Dat was dus een beetje onrustig begin van de reis zullen we maar zeggen.
Eenmaal in onze eerste lodge aangekomen dachten we daar lekker aan te kunnen schuiven in het restaurant.. maar dat kon niet want hadden ze geen rekening mee gehouden. Meteen voor morgen avond gevraagd maar dan was de kok vrij.. haha ach ja.. We zijn met onze duffe hoofden weer achter het stuur gestapt en zijn naar de spar gereden. Schitterende supermarkt! Op de parkeerplaatsen lopen mannetjes met een hesje die je auto bewaken. Waarna je hun 5 rand geeft. Bij het tankstation wordt er voor je getankt en vragen ze of je air oil water wilt... nou banden zijn prima op spanning, olie lijkt me ook in orde met een bijna nieuwe auto dus dan blijft het ramen wassen over een uiteindelijk geef je hun 10 rand voor de service. Dit zijn de gewoontes!
Hoopoe haven
Vanavond dus wat zelf gemaakt en daarna iedereen onder de douche en in bed. Ik ga dus ook maar eens wat slaap inhalen van de reis ;)

Ciao adios.. of op zijn Zuidafrikaans Sien jou!

1. Drie s:
    8 juli 2017
    NOU SPANNEND JA HEB GEZEGD OGEN ADELAAR WIJSHEID UIL KRACHT PAARD EN VEEL RELATIVEREN MAAR VOORAL GENIETEN EN BELEVEN JE VADER
  2. Diana Eimers:
    8 juli 2017
    Benieuwd naar jullie verdere avonturen.
    Hakuna Matata
  3. Pa en ma:
    9 juli 2017
    Heel goed te horen dat de vliegreis zo goed is verlopen. Behalve de zeurkous voor jullie dan. Super kids zijn het toch hé. Dat jullie gelijk last hebben ondervonden van nepagenten dat lijkt er wel op dat ze pas aangekomen mensen op staan te wachten en even later aanhouden met een nep pasje. Gelukkig niets gebeurd. Erg jammer dat er niet op jullie was gerekend met eten. dan kun je na zo'n lange reis toch weer zelf wat gaan fabriceren. Maar hopelijk als jullie uitgerust zijn kunnen jullie alles gaan ontdekken en bezichtigen. Het wordt vast de reis van je leven. Veel liefs van pa en ma. XXX
  4. Bertus en Liesbeth [email protected]:
    10 juli 2017
    Leuk te horen dat jullie goed aangekomen zijn ,
    Geniet ervan het zal een mooie ervaring zijn,
    liefs Bertus en Liesbeth