Elim village in de Southpansbergen Noord Limpopo

14 juli 2017 - Louis Trichardt, Zuid-Afrika

Limpopo suite Tuin lodge Zwembad lodge 20170714_080237Gisteravond (donderdag) zijn we met de chauffeur Ishmaël aangekomen bij Madi a Thava Lodge. Het was een lange rit vanuit Vaalwater, we waren het allemaal zat. Meteen lekker gegeten in het restaurant en daarna naar onze suite... Limpopo suite. Of zeg maar gerust HUIS. Na een goede nacht slapen vertrokken we vanmorgen na het ontbijt met Musa onze gids naar zijn village Elim. We gingen eerst naar de markt, waar we wat fruit hebben gekocht en waar Mae haar haren heeft laten vlechten in een hair salon. Winkeltjes Fruit kopen Hair saloon Mae in hair saloon Dit is wel even anders dan de kapsalons bij ons! Maar een super leuke ervaring. Ze hebben hier auto's rijden waarvan ik denk dat ze bij ons de weg niet op mogen. Oude auto We gingen ook een lokale eettent binnen. Ik weet niet of jullie hier benieuwd naar zijn maar ik wil dit jullie niet onthouden. Lokaal eethuis Pannen op vuurtje  In de pannen op het vuur zat pap... ingewanden en hersenen en een pan met hoeven van een koe. De meiden moesten bijna spugen haha. Er stond een tafel met stoelen waar een paar gasten lekker zaten te eten. Na de markt bezochten we de moeder van Musa. Zij werkt op de school die we eigenlijk wilden bezoeken maar het is hier nu wintervakantie. Dus we hebben wat gekleurd papier, kleurpotloden, stiften, puntenslijpers, enz aan haar gegeven. We kregen wat mandarijnen mee uit de tuin voor onderweg. Daarna reden we naar een gezin waar we wat speelgoed hebben gebracht. DSC_0508 20170714_214336 Gezin speelgoed Vervolgens zijn we naar een hout kunstenaar gereden. Waar we ook onze picknick hebben gedaan. Picknick elim Houtbewerker Houtshop Kinderen houtbewerking In zijn shop hebben we een instrument gekocht en ook zijn kinderen hebben we iets van het speelgoed gegeven. Vervolgens zijn we langs een meelfabriek gereden waar allemaal vrouwen werken. Meelfabriek Meelfabriek1 Toen nog even langs een jongen die op jonge leeftijd op een stuk hout is gevallen en aan 1 oog blind is en nu van ijzer hele mooie dingen maakt. Blinde jongen Blinde jongen1 Musa moest nog even langs een oude dame die beatwork maakt voor de lodge. Hier in de lodge maken ze haar werk af en verkopen ze het. En terwijl hij naar de dame loopt grijpen wij de kans om haar klein kinderen een snoepje en wat speelgoed te geven. Kinderen beatwork Kinderen beatwork 1 De Zuid-Afrikaanse kinderen hebben mijn hart gestolen! Bij elk kind denk ik; deze is leuk voor thuis! Ze zijn zo mooi en aan doenlijk. Ze likten aan het snoepje alsof ze er de hele week mee wilden doen. Hun speelgoed was niks meer dan een oud soepblikje met een stok. De zoobles vielen echt in de smaak bij alle kids. Hiervandaan rijden we naar de laatste stop.. een muziek voorstelling. Nou ja.. laatste stop... nog wat fruit van onze lunch aan wat kinderen onderweg gegeven.. Kinderen zonder auto Kinderen met auto En uiteindelijk de muziek voorstelling.. Muziekgroep Muziekgroep1  Het was in de village weer heel anders dan in de townships.... maar zeker niet minder arm helaas...  Een dag vol indrukken.. nu tijd om te slapen.

1. Drie s:
    14 juli 2017
    weer dag met gouden randje onvoorstelbaar maar bewustzijn hoe goed we het hier hebben met de dag versterkt en zo ik je vanavond in gedichtje app vuur in je hart heb je voor vuur drie dingen nodig brandbare stof jullie avontuur zuurstof spreekt voor zich en ontbrandingstemperatuur dat is temperant dat mens in zich en willen en kunnen liggen naast elkaar op kerkhof geniet geniet en ik langs de zijlijn ps in een van je vorige levens schrijfter geweest of colummist je vader
  2. Pa en ma:
    14 juli 2017
    wederom een schitterende lokatie en prachtige omgeving. De Elimtoer was heel divers zo te zien. Vreselijk als je in de pannetjes kijkt. Je zal het maar op moeten eten. overal niets anders dan vreselijke armoede. En die schatten van kinderen kijken o zo blij en lachen of ze alle geluk van de wereld hebben. Toch vinden ze de moed om mooie dingen te maken die ze hopelijk voor een mooie prijs kunnen verkopen. Dus dat is hun dorp. h
    Het ziet er volgens mij niet veel anders uit dan Soweto he. Leuk dat de meiden met de kinderen op de foto staan. Het zijn stuk voor stuk prachtige, blije kinderen zo te zien.
    Onbegrijpelijk in zo n wereld. Dan mogen we de heer op blote knieen danken dat we het zo goed hebben he. Heb je ook nog een foto van Mae dr ingevlochten haar gemaakt? Ben wel benieuwd hoor.We gaan een tukje doen. Pa heeft avonddienst gehad en is nog maar even thuis. Morgen weer vroeg op. Wat staat er voor morgen op de planning?Trusten he en XXX
  3. Diana Eimers:
    14 juli 2017
    Wat kan je het toch allemaal goed verwoorden Mirjam. Top x
  4. Bertus en Liesbeth [email protected]:
    15 juli 2017
    Wat geweldig om te zien en te lezen,
    Daar zie je nog eens wat en de kids genieten er ook van
    geweldig,
    groet Bertus en Liesbeth
  5. Suzan Steketee:
    16 juli 2017
    Weer een mooi verhaal ! X
  6. Henny en Cor.:
    16 juli 2017
    Helaas een beetje laat maar waren in Lunteren en hebben daar geen internet. Wat zijn jullie er goed vanaf gekomen het bekende bescherm engeltje. Wat is het bijzonder daar mijn hart gaat weer open voor die hele mooie mensen . Geniet van alles want het gaat nooit meer van je netvlies af. Wij kijken weer uit naar de volgende verhalen. Groetjes.