Rivier safari Krugerpark en cultural village tour Phalaborwa

16 juli 2017 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Vandaag hadden we een druk programma! Om 5.45u ging de wekker zodat we om 6.30u aan het ontbijt konden beginnen omdat we om 7uur naar de boot werden gebracht. Onderweg kwamen we langs een kopermijn en een foskor mijn. Hier zagen we een groep bavianen over het prikkeldraad hek klimmen op weg naar de mijn, op zoek naar eten. We hebben een rivier safari gemaakt in het Krugerpark. Boot Op de bootDe omgeving van de rivier was prachtig, maar de safari was een beetje saai.. vooral voor de meiden. Impala's hoeven ze niet meer te zien.. en helaas zagen we maar 1 krokodil.. 1 giraffe.. kudde olifanten en een varaan. Het was inderdaad niet echt wat we hadden gehoopt maar je kunt de natuur niet manipuleren hè. Hoofd giraffe Giraffe KrokodilRond 11.30u waren we terug bij Sefapane lodge, waar we gisteren aangekomen zijn. Dit huisje is wel wat gedateerd.. De wc, wastafel en het bad zijn groen, dus dan weet je ongeveer uit welk tijdperk dit is...  Maar de temperatuur is hier heerlijk.. 30 graden. Dames hebben dus ook gezwommen hier! Huisje Sefapane lodge Tuin Sefapane lodge Paarse boom Het eten is wel erg lekker in deze lodge... broodjes hamburger en hele goede biefstuk.. de vleeseters onder ons kunnen hun hart ophalen ;) Ook Flynn heeft mazzel hier.. 2x chips (friet) per dag.. ach ja.. het is vakantie. En ik ben al lang blij dat hij weer wat eet. Voor de vakantie werd hij verkouden en dit ging maar niet over dus hebben we hem 3 dagen antibiotica gegeven. Verkoudheid is over maar hij kreeg heel erg luiersuitslag van de antibiotica.. en wilde niks eten. Ik geloof dat we het ergste nu gehad hebben, maar meneer eet alleen wat hij wilt.. friet met verse milkshake en verse smooties. Na de lunch werden we om 14u opgehaald om een culturele village tour te maken. Ook hier waren we alleen met ons eigen gezin. Veel personeel van de lodge komt uit een village in de omgeving van Phalaborwa. Ik schreef al eerder dat een village anders is dan een township. In een village staan de "huizen " niet dicht op elkaar. En je hebt hier verschil in middenklasse en arme mensen. Middenklasse heeft wc IN het huis.. de armen hebben de wc buiten. Een hokje met een soort pot waarin een heeeeel diep gat gegraven is. De mensen hebben hier geen water! Dus lopen met jerrycan naar een waterput. In een village hebben ze een Chief. Je moet de chief om toestemming vragen om een huisje te bouwen op een stukje grond. En bij criminele gebeurtenissen brengen de mensen uit de village de persoon in kwestie naar de chief en hij bepaald of diegene naar de gevangenis moet of bv de village moet verlaten. Er is ook een clinic waar 1x per week een dokter is en de rest van de week een soort verpleegkundige. Dat is toegankelijk voor iedereen en is gratis. Ook de school is voor alle kinderen toegankelijk. Als je als vrouw zijnde kinderen onder de 16 jaar hebt en geen werk hebt, kun je geld van the goverment krijgen. Dus hier zijn geen kinderen die geen eten hebben gelukkig! Maar je hebt wel een ID nodig om dat geld te kunnen krijgen... en die heeft niet iedereen. Zeker de mensen in de village waar we ook doorheen zijn gereden niet. Dit zijn vluchtelingen uit Mozambique. Zijn wonen hier al jaren, en proberen wat geld te verdienen door een car wash te beginnen. (Dit is wel wat anders dan onze wasstraten hoor) Met de hand voor 30 rand . (100 rand is 7 euro) Of ze proberen wat groente en fruit te verkopen. Ook is het niet meer echt van deze tijd dat mannen meerdere vrouwen hebben, alleen als je echt rijk bent kun je dat jezelf veroorloven. (Ja dat snap ik wel.. haha) Deze keer reden we voor door verschillende village met het busje. Dit kwam goed uit want Flynn was op mijn schoot in slaap gevallen. We stopten regelmatig als de gids iets ging uitleggen. Ja ons Engels krijgt een echte boost deze vakantie! Het leuke is dat de meiden ook alles kunnen verstaan. Engels spreken is nog een beetje eng, maar Peter verbeteren doen ze des te meer. Peter maakt ook zijn eigen gemaakte woorden, soms met Duitse inslag haha. We maakten een stop om naar traditionele dansers te kijken. Dit was echt heel leuk! Deze mensen verdienen zo wat geld omdat de toeristen een tip (fooi) geven. En we hebben hier meteen het laatste speelgoed aan de kinderen gegeven. Traditionele dansers Traditionele dans Hoofd danser Muziek bij traditionele dansDanser Mir bij kinderen village tour Mir bij kinderen village tour1 2 peuters  Daarna weer terug naar Sefapane lodge, we hebben erg veel geleerd vandaag van de gids! Gids culturele village tour

1. Drie s:
    16 juli 2017
    weer indrukwekkend reisverhaal en belevingen overeen komsten vanuit mijn leven jaren naar de fosfor bij hoechst gegaan en wat betreffende de toilet de eerste zeven levensjaren ook behoefte op buiten toilet gedaan een hokje houten deksel verlichting kaars de emmer eronder werd eens oer week opgehaald ook geen douche eens per week naar badhuis voor peters engels heb ik engelse uitdrukking he murders the kings english en je weet geef jou altijd namen mir zoals lotusflower strijder van het licht schone schrijfster en dan nu mirjam columbus ontdekt afrika geniet en zo ik zei long days maar als je geniet heb je extra energie en kreeg vandaag email van je stofzuiger hij genoot ook van zijn vakantie nou morgenweer on the road enjoy je vader
  2. Pa en ma:
    16 juli 2017
    Wederom een lange, bijzondere en indrukwekkende dag vandaag. Jammer dat de boottocht iets tegenviel. m
    Maar van de week hebben jullie super veel dieren en de cheeta die een mac donald ging vangen gezien.enz. dat was weer heel veel moois op 1 dag he. Maar als ik de foto s bekijk hebben jullie nu ook weer een fijne dag gehad. De kinderen kijken blij, jullie blij en de afrikaanse kinderen kijken ook blij. Gelukkig is Flynn eindelijk wat opgeknapt. Misschien doet deze temperatuur er ook wel goed aan. Een aantal dagen geleden was het soms toch aardig fris. Het dansen lijkt me ook wel mooi om te zien samen met de muzikanten. Ook wel fijn dat de gids zoveel vertelt he. Gaan jullie morgen met de gids met de auto in het kruger park zeker. Wij gaan morgen richting Ardennen. Ik zal de laptop meenemen maar weet niet of het gaat lukken daar hoor. Ik heb ook telefoon mee dus hopelijk kunnen we wel appen. Chris appt ook zo nu en dan vanaf de camping. Dus vraag ik hem wel hoe het allemaal werkt hoor. Het is vast voor jullie ook bedtijd na zo n lange dag dag. Wij gaan zo pitten en morgen weer vroeg op. Heel veel plezier voor morgen he. Trusten en XXX van ons.
  3. Mirjam:
    18 juli 2017
    Nou we hebben gewoon een chauffeur die ons nu van a naar b brengt en eigenlijk alles rijdt wat we zelf hadden moeten rijden met de huurauto. En dit soort tours zoals village en elim ed doen we met een gids. Die heeft een eigen bus en haalt toeristen op. Dat is dus op iedere locatie weer een andere gids die over de desbetreffende tour van alles kan vertellen omdat hij er zelf woont. Snap je? Onze chauffeur komt gewoon uit Johannesburg en weet onderweg ook wel wat te vertellen maar hij doet als dagelijks werk soweto tours. Hij is dus nú 3 weken met ons op vakantie haha.
  4. Drie s:
    18 juli 2017
    johan cryff zei elk nadeel heeft zijn voordeel denk voor jullie en zeker peter twee hij kan inplaats zich kinstant concentreren weg verkeer ook kijken omveging en chauffeur weet ook veel te vertellen country and all of you can hear en speak english so no problems gives me immedialty the spirit to play the song nobody sees the trouble i have seen on trumpet enjoy daady flushing