Thuisvaccinaties

5 februari 2017

Dit is de minder leuke kant van reizen... het vaccineren. Ik word niet warm of koud van een prikje maar voor de kinderen is dit toch wel een spannende aangelegenheid. Het leek me voor hun dan ook fijn om thuis gevaccineerd te worden. Lekker in een vertrouwde omgeving en ze kunnen zowel voor als ook na het prikje meteen hun eigen ding doen. Dus ik had een afspraak gemaakt met thuisvaccinatie waarbij er een arts aan huis komt om voorlichting te geven en te vaccineren. Dat we lekker thuis konden blijven was dan ook echt het enige voordeel van dit bezoekje... De voorlichting was minimaal (ik wist eigenlijk zelf nog meer over Zuid-Afrika te vertellen) en daarbij moest ze alles op haar ipad opzoeken. Nu snap ik dat je als arts niet alles uit je hoofd weet van alle landen in de wereld, maar ga nu niet je verhaal beginnen met de vraag of we naar het Krugerpark gaan want dan moeten jullie malariapillen slikken. Ehhh sorry mevrouw, maar in juli hoeven we geen pillen te slikken, want dan is het winter en dan volstaat het om alleen preventief te handelen. (smeren met DEET en onder geïmpregneerde klamboe slapen) Na wat speurwerk op haar ipad moest zij me er gelijk in geven ;)

Goed, toen naar de vaccinaties... (we wisten zelf eigenlijk al welke we nodig hebben) Ik was stom verbaasd dat de arts niet eerst even haar handen ging wassen... en het stukje huid waar geprikt werd hoefde blijkbaar ook niet ontsmet te worden. Was dit om alvast te wennen aan de minder hygiënische omstandigheden? Ik ben toch nu nog in Nederland? Als eerste werd bij mij geprikt, nu kan ik er voor Hepatitis A in elk geval 30 jaar tegenaan! DTP was nog geldig bij Peter en mij en de kinderen hebben dit in hun rijksvaccinatieprogramma gehad, dus die konden we lekker overslaan. Peter ging als 2e... nu ook voor 30 jaar beschermd tegen Hep A. De meiden hadden al een vaccinatie Hepatitis A + B gehad in 2016 dus dat werd nu herhaald. Zodoende zijn ze levenslang beschermd tegen Heb B en 30 jaar tegen Heb A. Heel even heb ik nog getwijfeld of we zelf ook zouden kiezen voor een vaccinatie Heb B, maar de risico's zijn zo minimaal. Je kunt dat alleen krijgen door bloed of door seksueel verkeer. Mocht er iets gebeuren tijdens de reis en 1 van ons heeft een bloedtransfusie nodig dan heb ik een set steriele naalden (inclusief een infuusnaald en hecht materiaal) bij me. Dus besmet raken door vieze naalden zal niet lukken dan. En ik vind donkere mannen erg aantrekkelijk... maar alleen kijke kijke nie aanzitte nie ;)

Flynn is al via het rijksvaccinatieprogramma gevaccineerd voor Heb B, dus hij had alleen een vaccinatie Heb A nodig. Deze moeten we dan nog een keertje herhalen en dan kan hij er ook 30 jaar tegenaan. Het mooie bij Flynn was dat hij zich totaal niet bewust was wat de dame bij ons kwam doen. Lekker kruipen en spelen.. tot ik hem op mijn schoot zetten en zijn arm bloot maakte. Tijden de prik keek hij even heel boos naar de arts, alsof hij wilde zeggen; "wat flik jij me nou?" Daarna 2 snikken huilen en hup weer verder spelen.

De arts had het vooral druk met het invullen van de gele boekjes, maar verder eigenlijk weinig verteld of gevraagd. Niet hoe lang we gaan, naar welk deel we gaan of waar we gaan overnachten. Gelukkig had ik van te voren al een gesprekje gehad met een kennis van ons die tropenarts is en met hem heb ik alles doorgenomen. Hij kon ook vertellen dat het Rabies vaccin in Zuid-Afrika goed te krijgen is, dus wanneer 1 van ons bekrabt of gebeten wordt moeten we zo snel mogelijk naar een ziekenhuis. Voor landen waar het vaccin niet of moeilijk te krijgen is had ik zeker overwogen de kinderen te vaccineren. Maar het zijn 3 vaccinaties pp en ze zijn maar 2 jaar geldig. Dus dat zien we bij een volgende reis wel weer. De meiden weten dat ze geen enkel dier, hoe schattig ook, mogen aaien. En Flynn zullen we in de gaten moeten houden!  Hij heeft ook gevraagd hoe we reizen, of het primitief is of in hotels of bij mensen thuis. En gaf adviezen over het dragen van sokken over je broekspijpen (charmant) ivm teken en muggen. Sokken insprayen met DEET en natuurlijk je huid die onbedekt is met DEET insmeren. Een volgende keer denk ik dan ook niet dat ik nog gebruik zal maken van thuisvaccinaties. Dan gaan we naar een tropenarts in het AMC of in het Havenziekenhuis in Rotterdam. Ik lees daar veel goeie ervaringen over.. maar ja, dat had ik over thuisvaccinaties ook gelezen...  Uiteindelijk wil je met 3 kinderen gewoon heel goed voorgelicht worden voordat je naar een vreemd land met vreemde ziektes vertrekt!

Flynn vaccinatie  Chloë vaccinatie Mae vaccinatie

1. Diana Eimers:
    5 februari 2017
    Wat slecht voorbereid zeg. De betreffende dame had zich echt even in moeten lezen. Dit lijkt nergens op. Maar gelukkig is Mirjam zo langzamerhand een wandelende Wikipedia geworden. Chapeau blijf die girlpower voeden Mirjam.
  2. Drie s:
    5 februari 2017
    ja als je sjamanen bloed in genen heb dan maken ze je niet veel wijs he lotusflower
    je vader alias greyeagle
  3. Loes:
    6 februari 2017
    zo, zie je maar weer, altijd zelf alles in de gaten houden. Zelf ook mee gemaakt met een huisarts, dat ik zei, dat medicijn wat u me nu gaat geven klopt niet, want gaat averechts werken. Oh even boek op naslaan, ja een beetje lachend je hebt gelijk, wist ik niet.(kunnen natuurlijk ook niet alles weten, maar het is wel jouw lijf)
    Ik zou ook net wat je zegt naar het ziekenhuis gaan de volgende keer, naar een echte tropenarts. En verder kijk uit met die donkere mannen (ha, ha) daar kun je je niet tegen inenten, maar zover ik je ken komt het al goed op z'n zeeuws!