Wowzulu project Khula village

24 juli 2017 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Vandaag (maandag) hebben we een tour gemaakt van Wowzulu project, een non-profit organisatie. De opbrengst van de tour gaat naar de community. Wij maakten een tour door Khula Village, een dorpje vlak bij St.Lucia. We kregen eerst wat uitleg in een klein soort museum over bekende gebruiksvoorwerpen in de Zulu cultuur. Daarna zouden we 7km gaan fietsen door de village met de gids, maar nadat het kinderzitje op de mountainbike was gezet merkte ik meteen aan Flynn dat dit het niet ging worden. Nieuwe situaties zijn prima voor hem, zolang hij maar tegen mij aan kan zitten. En ook Chloë vroeg zich af of zij op zo'n grote mountainbike kon fietsen... Dus dat hadden we snel bekeken... laten we gaan lopen! Afstand lijkt een beetje op de avondvierdaagse en alle mensen hier lopen ik weet niet hoe ver. Dus we starten de tour met Flynn in de draagzak op mijn buik. (Goeie workout 14kg extra bagage) Als eerste komen we langs een medical center, toegankelijk voor iedereen... 1x per week een dokter aanwezig. Medical center   Niet iedereen kan het betalen om naar het hospital te gaan dus dit is het alternatief. We lopen langs de Fever tree, deze staat aan de rivier. Vroeger sliepen mensen onder deze boom en kregen enkele dagen daarna een soort griep. Later bleek dat het geen griep was maar malaria.. en dat kwam door de vele muggen aan de waterkant. Maar dit is het achterliggende verhaal van de benaming van de boom. Traditionele helers gebruiken de schors van de boom. Daarvoor moet wel eerst een muntje betaald worden aan moederaarde alvorens je een stukje van de schors snijdt. Fever tree  We zien vervolgens veel kinderen in een schooluniform die op de High school zitten. Ze halen wat te eten bij een kleine shop en we willen graag weten wat het is. Onze gids koopt ook zo'n soort oliebol die gemaakt is van bloemen. Het smaakt ook een beetje naar oliebol. Flower ball  Daarna komen we langs de High school. High school    Ik denk dat we inmiddels over de helft zijn en het begint toch wel wat zwaar te worden met Flynn op mijn buik. Gelukkig hebben we de buggy ook meegenomen, dus rugzak op de rug en Flynn in de buggy. Ik zie zo af en toe wat kinderen buiten bij hun huis spelen terwijl hun moeder de was doet. Huishouden in Khula village We zijn onderweg naar een crèche zodat we onze rugzak kunnen legen. Het laatste speelgoed... 2 zakken stuiterballen, tennisbanen, autootjes, voetbal en ballonnen. De kinderen in de crèche worden rond 7u gebracht en rond 15u weer opgehaald. Het is voor ouders goedkoper om hun kinderen hier te brengen omdat ze verzorgd worden en eten krijgen van de gouverment. En op deze manier kunnen ouders gaan werken. Crèche Crèche1 Crèche 2 Crèche 3 Crèche 4 Crèche 5 Dat is allemaal even anders dan op onze luxe en dure kinderdagverblijven! De kinderen zingen liedjes voor ons in het Zulu en ze gaan meteen met het speelgoed spelen. Wij lopen richting een Sangoma, een traditionele genezer maar die is druk bezig dus we besluiten niet te wachten maar terug te lopen voor een traditionele Zulu lunch. Traditionele zulu lunch  Het ziet er goed uit en de dingen die we hebben geprobeerd smaakten ook goed. En... we zijn niet ziek geworden daarna ☺️ Nog even een paar souvenirs in het winkeltje gekocht waarvan de opbrengst voor het goeie doel is. (Ze willen een kinderziekenhuis gaan bouwen)  En daarna wacht de traditionele Zulu dans op ons. Eerst moeten we wat woorden leren in het Zulu en daarna kloppen we aan bij de grote poort, want die is speciaal voor de gasten. Poort naar zulu dorp  Dames bij de poortwachter Daarna kijken we binnen in een mannen hut en krijgen de meiden in de dames hut een traditionele outfit. Ze kregen het al even benauwd toen ze het Zulu meisje zagen... maar gelukkig mocht de kleding over hun eigen kleding gedragen worden.. haha. Dit is de kleding voor single meisjes. De kralen maken geluid als je loopt en danst en het blote lichaam mag gezien worden omdat ze nog maagd zijn. ( nou beetje jammer dat dit zo verteld werd... als getrouwde vrouw met kinderen kun je dus beter je kleding maar aanhouden) Meiden in traditionele zulu single ladies kleding  Daarnaast zit een vrouw die een slaapmat zit te maken. Alleen de Chief mag op een dierenhuid slapen, de rest dus op een rieten mat. Nu lopen we naar een hut met hoorns boven de deur, dit is de hut van de Chief. We moeten onze schoenen uitdoen en Flynn is inmiddels doodmoe geworden en ik besluit daarom niet mee te gaan in de hut. Ik hou hem in de draagzak tegen me aan zodat hij rustig blijft. Peter krijgt een slok uit een kan met bier en ik wil niemand de volgende foto's onthouden.... opeens stapt Chief Verdonk naar buiten... Chief Verdonk Peter heeft de kleding van de Chief aan en moet gaan vechten... hahaha  Fighting Chief Verdonk We liggen dubbel van het lachen.. zo'n blanke oude man in een dierenvel ziet er niet uit! Maar wel tof dat hij het meespeelt. Daarna gaan ze dansen en mogen we nog meedansen... het was een geslaagde dag! Dames zijn al vroeg gaan slapen, morgen weer naar een nieuwe locatie. Zulu dancers  Zulu Dancers 1

1. Drie s:
    24 juli 2017
    onvoorstelbaar toch wat een belenissen wat een cultuur waar blijven wij dan met wooden shoes windmills and tulips wederom moi verwoord en verbeeld ik geniet er elke dag van dikke kus allemaal je vader
  2. Suzan Steketee:
    25 juli 2017
    Mooi zulke ervaringen ! Toppie Peter staat je goed zo'n pakkie :)
  3. Chris, Bar en Deza:
    25 juli 2017
    Wat een gave belevenissen weer!
    Hi hi die Peter. Ik vind het stoer!
    Ook van de meiden.

Goede reis weer naar jullie volgende locatie.
    Liefs
  4. Diana Eimers:
    27 juli 2017
    Ach Peter, zo'n blanke oude man. Ja lieve neef ook jij wordt een dagje ouder.
    Maar wat een avontuur en geweldig om zo dicht bij de bewoners te mogen zijn.
  5. Pa en ma:
    31 juli 2017
    Ja super gaaf om zo tussen de zulu cultuur te vertoeven. Mooi om te zien dat de meiden ook even verkleed zijn gegaan als zulu meisjes. Ja Peter heeft zn best gedaan hoor om als zulu het gevecht aan te gaan. Super leuk. Echt wat voor hem. Niets is te gek he! De kinderen in de creche zullen vast blij zijn met de ballen. Hier lijkt het of de kids het beter hebben dan in andere plaatsen waar jullie geweest zijn. Of is dat maar schijn? Het eten was ook wel goed he en niet ziek geweest. Misschien toch wel verschil zo hier en daar.
    Groetjes en veel liefs XXX van ons
  6. Henny en Cor.:
    1 augustus 2017
    Leuk die verkleed partij en stoer van Peter Jullie maken een fantastische reis.Geniet er maar van.Allemaal de groetjes.