Turtle opvang

27 december 2018 - Bali, Indonesië

Vandaag, 27 december, werden we om 8.30u opgehaald door een privé  chauffeur.

IMG-20181227-WA0012

We zijn allereerst naar TCEC schildpadden opvang gegaan.  Daar kregen we uitleg over welke schildpadden hier leven,  hoe groot ze worden,  wat ze eten en hoeveel eitjes ze per jaar leggen.  Slechts 1 van de duizend eitjes overleeft het. En ergo.. welke schildpadden lekker smaken.  Want er waren 2 soorten die werden gegeten.  Het is op Bali een delicatesse, zeker bij ceremonies.  Nu staat daar 5 jaar gevangenisstraf op of een zeer hoge boete.

20181227_09004120181227_09030520181227_090352

Ze hadden div bassins waarin de schildpadden per soort zwommen.  Dit waren allemaal gewonde schildpadden.  Ze worden dan bv gebeld door een visser dat er een schildpad in hun net gevangen zit.  Sommigen zijn verwond door een boot.. In deze cultuur is het ook gebruikelijk om een schildpad bij een ritueel te gebruiken.  Maar ipv een groot exemplaar uit de zee te vissen, wat nu verboden is, kan men een klein schildpadje van ongeveer 7 maanden halen met officiële papieren van de regering om deze te gebruiken voor een ritueel.  Dit is nog steeds zielig maar het is beter dan zo'n grote die honderden eitjes legt en die voorheen na het ritueel opgegeten werd.  Het kleine exemplaar is van een soort die niet te eten is,  dus dat is ook beter!  De locale bevolking krijgt nu geld als ze een schildpadden ei brengen ipv opeten.. een win win situatie. Hopelijk kan op deze manier de schildpad hier blijven bestaan.  We hebben een paar souvenirs gekocht en een kleine donatie gegeven voor de leuke rondleiding en vervolgens zijn we richting de Tanah Lot tempel gegaan.

Tanah lot tempel 7Tanah lot tempel 2Ingang bij Tanah lot tempelOmgeving Tanah lot tempel 2Omgeving Tanah lot tempel 3

Tanah Lot is één van de bekendste tempels van Bali.. wie kent hem niet? Die tempel half in de zee...  Wat een gekkehuis was het hier!  Per dag bezoeken 3 a 4000 mensen deze tempel.. dus je snapt het al.. we waren hier niet alleen.  We hebben wat foto's geschoten en even rond gelopen en daarna fort weer in de auto..

Fijn die airco met deze bloedhitte! Al hoesten we wel onze longen uit het lijf van alle airco's overal.

Vervolgens hebben we bij restaurant Biku een high tea gedaan.  Dit is een restaurant in Javaanse stijl gebouwd... erg druk dus ik had dit voor vertrek al gereserveerd.  Het was lekker en ook even gezellig 😊 Flynn had zijn eigen kinder high tea..

Biku high tea 4Biku high tea 5Biku high teaBiku high tea 2

De infrastructuur vind ik echt een ramp hier.  Over 16km rijd je ruim een half uur. Heel erg druk en hectisch op de weg.. ik ben blij dat we morgen meer het binnenland in gaan.  Hopelijk wat meer rust en meer groen.

Terug in het hotel hadden we plots een aap op de kamer...

20181227_145053

Ik hou van deze schoonmaker!

1. Drie s:
    27 december 2018
    Nou wederom leuke dag en jullie leren veel over lands wijs lands eer ja en over de wegen ik denk niet dat Napoleon op Bali is geweest die heeft bij ons de wegen aangelegd hoor net balinese avond met traditioneel entertainment en eten nou zou zeggen slamat makan
  2. Chris, Bar en Deza:
    27 december 2018
    Wat een onwijs leuke ervaring weer met die schildpadden. Maar ook het verhaal van het weeshuis, heel bijzonder maar ook verdrietig.
    Hopelijk is nu iedereen goed opgeknapt en kan iedereen genieten van dit geweldige avontuur.
    Heel veel plezier verder en we zijn benieuwd naar het volgende verhaal.
    Liefs van ons alle 3
  3. Suzan Steketee:
    28 december 2018
    Superleuk met de schildpadden, en je Tanah Lot wie kent hem niet raar om te bedenken dat ik daar met Sandra ook rondgelopen heb, ben ook heel benieuwd wat jullie ervaren bij de andere Tempel met het schoonwassen bij de fonteinen ik vond het heel bijzonder, zeker omdat de kooikarpers om de benen zwemmen ;) heel goed voor een mens alle ouwe shit achter je laten ..rebirthing ha ha veeeeeel plezier nog !
  4. Henny en Cor.:
    30 december 2018
    wat een mooi eiland. Het komt allemaal weer naar boven bij het zien van de foto,s. Wat genieten jullie er van.Leuk om het reisverhaal te lezen.Groetjes uit Nieuw Vennep.