Soweto

9 juli 2017 - Soweto, Zuid-Afrika

Na een goede nachtrust zaten we om 8uur aan het ontbijt. Om 9uur werden we opgehaald door onze gids Letlela met een nieuwe VW bus. Heel fijn om alleen met ons gezin op excursie te gaan. Zo kunnen we eigenlijk overal stoppen waar we willen. Onze gids is een aardige man, geboren en getogen in Soweto. De grootste township van Zuid-Afrika. Hij weet eigenlijk alles te vertellen over Soweto... en spreekt vloeiend Zulu en nog een andere taal.  Na een half uurtje rijden komen we aan in Soweto.

Welkom to Soweto

Flynn lag lekker te slapen in het busje terwijl wij bij het bord op de foto gaan... (waar iedereen op de foto wilt) Daarna rijden we langs de torens die ook iedereen wel kent uit de reisboeken. Towers

De gids vertelt over de huizen die we zien. De mooie huizen zijn prive huizen. Deze mensen hebben een vast inkomen en kunnen een lening krijgen bij de bank om een huis te kopen. We zien ook een wijk met huizen wat voor ons op schuurtjes lijken.. geen water, geen elektriciteit en geen toilet binnen. Wij zouden onze fiets er nog niet inzetten. De overheid is wel bezig met het bouwen van huisjes voor deze mensen waar wel deze voorzieningen in zijn. Deze mensen hebben dus ook inkomen en kunnen huur betalen. Vervolgens komen we langs golfplaten hutjes.. deze mensen hebben niks. Jeetje.. ik kreeg een brok in mijn keel. Ik vroeg of we konden stoppen omdat ik 's morgens nog snel een zak ballonnen en wat Mac Donalds speeltjes in mijn tas had gestopt. De gids stopt meteen en legt uit dat ik de ballonnen zelf kan uitdelen maar de cadeautjes door de moeder moet laten geven om zo wat teleurstelling te voorkomen.

So pour...  Deze wil ik meenemen Selfie vinden ze leuk

Ik krijg een brok in mijn keel en kan het niet droog houden... wat een mooie lieve kinderen.. en zo intens blij met een ballon. Wat een armoede! We spelen even en ze vinden vooral mijn telefoon geweldig waarop ze zichzelf kunnen zien. Mae en Chloë zien in welke kleding ze lopen en ik vroeg of hun wandelschoenen die ze totaal niet vet vinden er nog toe doen... Nee, dat doet er totaal niet meer toe! De mensen waren zo vriendelijk en met een lach op hun gezicht, terwijl ze in een hut van wat golfplaten wonen. De gids stelt voor om weer verder te gaan rijden want we hebben maar 3uur de tijd. We rijden langs het Baragwanath hospital door naar het huis van Winny Mandela waar ze nu nog steeds woont. Daarna gaan we naar de straat waar het huis van Nelson Mandela staat. We stappen uit en wandelen door de straat naar het huis wat nu een museum is en we besluiten even binnen te gaan kijken. Voor het huis van Nelson Mandela In het huis van Nelson Mandela  Bed van Nelson Voor het  Nelson Mandela museum                                                                We lopen daarna weer naar het busje en rijden door de straat waar Hector Pieterson is doodgeschoten. De bomen staan op 1 rij en dat loopt door in een gras rand.. dit is de lijn waaruit er geschoten is. We staan buiten voor het Hector Pieterson museum en de foto die ik herken uit de film raakt me opnieuw.. weer een traan en even slikken.      Hector Pieterson monument  This wrote the mother of Hector op de foto zie je hoe de broer van Hector hem heeft opgeraapt en hem draagt. Binnen in het museum mogen we geen foto's maken. We hebben er een rondje gelopen en daarna hebben we buiten bij een stalletje nog armbanden gekocht. Iedereen probeert hier wat te verkopen wat ze vaak met de hele familie maken. Armbanden Daarna worden we teruggebracht naar Hoopoe haven lodge. Onder de indruk van wat we hebben gezien besluiten we lekker te chillen en aan het eind van de dag halen we wat slappe friet en broodjes hamburger bij het eettentje naast de Spar. Ach.. het smaakt best. Morgen ochtend gaan we op pad naar het Kololo game reserve.

1. Diana Eimers:
    9 juli 2017
    Wat een bijzondere 1e dag en mooie levensles voor "het niet vette" schoenen syndroom
    Vreselijk om al die armoede te zien.
    Jullie hebben door armbandjes te kopen toch hun omzet wat opgekrikt. Dus waarschijnlijk stuk brood op de plank.
    In afwachting van jullie verdere avonturen.
    Take care
  2. Drie s:
    9 juli 2017
    indrukwekkend en ogen worden extra geopend en bewustzujn zegt en wij ons maar druk maken om oa materealische dingen en ook wij leven inhemel op aarde oo allerlei gebied zie al uit naar verslag morgen volgens boek tussen de wilde dieren en volpension geniet mandela vlissingen
  3. Chris, Bar en Deza:
    Mooi geschreven!

Tjonge wat een heftige maar heel bijzondere eerste dag. Dit is reizen in de zin van het woord. Zulke mooie, tevreden mensen met een prachtige glimlach op hun gezicht. Gewoon blij met wat ze hebben.
    Daar kunnen wij met z'n allen nog veel van leren.

Deze belevenissen vormen straks een hele bijzondere herinnering.
    GENIET!

Liefs van de Koletjes
  4. Pa en ma:
    9 juli 2017
    Pff heftig verhaal hoor. Brulboei die ik ben rollen de tranen over het toetsenbord. Je ziet het soms op tv en hoopt dat het niet waar is. Maar helaas jullie hebben het met eigen ogen geobserveerd. En ja schatten van kinderen hoor. Het is zo oneerlijk verdeeld over de wereld als je het zo ziet. Fijn dat jullie een goede gids hebben en fijne bus. daar kan alles goed in vervoerd worden. Deze dag zal niet snel vergeten worden. Die beelden blijven wel op het netvlies denk ik. Wat hebben we het dan goed met ons allen.
    Vanavond lekker op tijd naar bed en morgen weer een heel ander avontuur.
    Groetjes en liefs van ons xxx
  5. Suzan Steketee:
    10 juli 2017
    Indrukwekkend, voor ons een andere wereld, zij zijn er in opgegroeid en weten niet beter en inderdaad lekker belangrijk of je "vette"schoenen aanheb ! eigenlijk erg dat ze daar een toeristisch attractie van maken als je het goed beschouwd, afijn tel je zegeningen zou Opa zeggen en geniet van het volgend avontuur ! X
  6. Erna Scheltinga:
    10 juli 2017
    Super gaaf.
  7. Yvonne:
    Mooie reis!
  8. Mirjam:
    11 juli 2017
    Is geen toeristische attractie hoor! We reden door Soweto omdat er veel historie ligt daar. En ik vroeg aan de gids die zelf in Soweto woont of ik wat spulletjes kon weggeven en is daarom gestopt bij wat kinderen die in armste gedeelte wonen...
  9. Suzan Steketee:
    11 juli 2017
    Is ook geen verwijt hoor, goed van je dat je meeleeft, maar ik dacht dat dagelijks mensen rondliepen om zo de toeristenindustrie te spekken, had ik in Cuba ook, kinderen vochten daar om een potlood en een pen !!