Asli Bali Villa in Bangli

30 december 2018 - Taman Bali, Indonesië

Vrijdagochtend kwam Wayan van Asli Bali Villa ons ophalen bij het hotel in Sanur. Heerlijk.. even een paar dagen naar een klein dorpje midden tussen de rijstvelden. Wayan vroeg of we nog ergens naar toe wilden maar gezien nog steeds niet iedereen kip fit is wilden we eigenlijk direct naar de villa. We kwamen aan in een klein rustig dorpje waar we het terrein van Wayan opreden. Wauw... dit ziet er super uit.  Op het terrein staat het huis van Wayan en 4 gasten verblijven. Waarvan wij er 2 hebben met daar tussen gelegen familiekamer.

Tuin Asli Bali Villa 2Ons familiehuis met 2 slaapkamersOns huisWelterusten 2Ouder slaapkamerZwembad Asli Bali VillaTuin Asli Bali Villa 3

Op het terrein is ook een gezamelijke lounge,

Lounge Alsi Bali

een muziekruimte

Muziek ruimte

waar ze tijdens het eten gamalang muziek maken en een tempel.

Huis tempel Wayan

Elke familie hier heeft een eigen tempel waar ze elke dag offers brengen.  In het dorp is ook een grote tempel waar die avond een ceremonie is. Elk gezin maakt een offer van fruit, rijst en bloemen.  Dat zijn in dit dorp tussen de 200 a 300 gezinnen die samen komen in de tempel.

Welkomstdrankje

Nadat we ons welkomst drankje op hebben gaan Peter en ik even een rondje door het dorp lopen.  Super leuk dit! Iedereen probeert op zijn beste Engels een praatje met ons te maken.

Offers brengenLocal peopleLocal people 2Supermarkt villageTempel village 2Straatje in the villageTempel villageStraat Asli Bali villa

Als we terugkomen vraagt Wayan of hij ons even bij de waterval moet afzetten.  Nou.. dat lukt ons wel leuk eigenlijk.  We worden naar boven gebracht met de auto en wij gaan de wandeling naar beneden maken.  Stel je dus voor dat we met Flynn in de buggy en wij lopend met z'n 4en over een pad gaan.  Maar wat eerst een wandelpad was bleek al snel over te gaan in trapjes. En de trapjes werden TRAPPEN.. ik denk wel 300 tredes. Juist ja.. we waren eerst begonnen met de buggy met Flynn er in te tillen maar op de helft had ik het bekeken.  Dit was geen doen in 30 graden!  Peter is met zijn drone naar beneden gegaan en ik ben met de 3 kids en de buggy terug naar boven gegaan.  Flynn op mijn arm.. rugzak op mijn rug en Mae tilde de buggy.  Toen we boven kwamen waren we bijna dood.  Zeiknat van het zweet.. ondanks de deet toch wat muggenbulten rijker en steen kapot.

Halfverwege richting watervalHalfverwege richting waterval 2

Toen we Peter boven zagen komen beseften we dat het voor ons nog wel meeviel.  Hij dacht onderweg serieus dat hij nooit meer boven zou komen haha.. wat een conditie!

De familie van Wayan deed hun best om ons eten voor te schotelen wat we lusten.  Wij hadden wel trek in echt Indonesisch eten maar de kids wilden friet.  Niks te gek hier dus hebben ze friet gemaakt.  Na het eten ben ik lekker op de kamer gaan zitten en Flynn viel al snel in slaap. De wifi werkt perfect hier.  Da's ook niet onbelangrijk met 2 pubers, 3 ipads en 4 mobiele telefoons 😅

Baked noodlesSandwich frietBordje fruit voor mijWifi heel belangrijkFlynn ipad

Peter ging samen met Wayan naar de ceremonie in het dorp.  Sarong geleend en later kwam hij terug met rijst op zijn voorhoofd.  Een hele belevenis!

Offers voor ceremonieOffers brengen

Zaterdagochtend zijn we na het ontbijt richting Ubud gegaan.  Je hoort immers iedereen over Ubud en ik had me voorgesteld dat een het schattig toeristisch dorpje tussen de rijstvelden zou zijn.  Wat had ik een verkeerd beeld! Toeristisch JA.. schattig dorpje NEE. We maakten eerst een stop bij een familie bedrijf wat in houtbewerking deed. Prachtig kunstwerk! Maar de prijzen waren niet grappig.  Vervolgens naar Monkey Forrest. Ik twijfelde eigenlijk of ik daar heen wilde omdat ik gelezen had dat er wat agressieve apen zaten en dat ze apen gewoon boven op je sprongen.  Oke.. we zijn regen rabiës gevaccineerd maar ik had geen zin in een ziekenhuis bezoek.  Vliegensvlug zijn we door het apenbos gelopen omdat vooral ik me niet op mijn gemak voelde.

Monkey forrest 2Monkey forrestMonkey forrest 4Monkey forrest 3

Daarna wilden we graag lunchen en heeft Wayan ons bij een super leuk restaurant gebracht waar we uitkeken over de rijstvelden. Geweldig!

Lunch bij rijstvelden in Ubud 3Lunch bij rijstvelden in Ubud 2Lunch bij rijstvelden in Ubud

Na de lunch gingen werden we bij het paleis in Ubud afgezet.

Paleis in UbudBij paleis in Ubud 2Bij paleis in Ubud

We zouden Wayan bellen als we weer opgepikt wilden worden. Wat een hectische toestand daar bij het paleis en de markt. We werden er echt helemaal onrustig van vanbinnen.  Binnen een half uur hadden we Wayan aan de telefoon.  Haal ons hier weg!

Het was mooi geweest voor die dag.. lekker terug naar de villa in de peacefull and quiet area. Onderweg nog een korte stop bij een supermarkt. Flynn eet en drinkt zo slecht de laatste dagen dat ik nu een wit brood met een pot nutella heb gekocht. En een fles jus d' Orange en een fles mango sap om te mixen. Zodat het zoveel mogelijk lijkt op zijn coolbest sap van thuis.  Eenmaal in de villa gingen er bijna 2 boterhammen in en een beker gemixte sap... eindelijk!

Vanmorgen (zondag) zijn we na het ontbijt met Wayan door de rijstvelden naar een traditioneel dorp gereden.

Rijstvelden2Rijstvelden

Wayan plukte onderweg een rijsthalm van het land om aan ons te laten zien.

Rijst geplukt

In het traditionele dorp stonden allemaal dezelfde soort huisjes. Allemaal hebben ze een poort, een tempel, een keuken en slaapplekken.

Poort traditioneel huisPeter en Wayan voor de keukenIn de keuken 2

Er zat een dame kleef rijst offers te maken en ik mocht even in haar keuken kijken.

Kleef rijst offers makenIn de keuken

We kochten wat leuke souvenirs bij haar en ik kreeg vervolgens 2 flesjes groene drank en 2 "koeken/chips" dingen. Thank you mam... thank you so much.. ik weet alleen nog niet of we dit moeten proberen.  T gaat om het gebaar.

20181230_182516Traditionele villageTempel traditioneel drop

Vanuit het dorp zijn we door het bamboo forrest gelopen. Yep.. alleen maar bamboo!

Bamboo forrest 2Bamboo forrest

Van daar uit zijn we naar een koffie plantage gereden.

Welkom koffie plantage

Prachtig groene omgeving.. heerlijk rustig!  We kregen uitleg over de soorten koffie.  De Bali koffie,  de Arabica koffie en.... de allerduurtse koffie ter wereld (ik noem het) de shit koffie. Er zaten wat beesten in een kooi en die eten de koffie bonen.  Vervolgens vang je hun poep op en heb je de meest speciale koffie bonen die er zijn.  Een zeer laag % cafeïne, erg gezond. Vervolgens kregen we een koffie en thee proeverij en trakteerde Peter Wayan op ern kopje shit koffie. Dat is aan mij toch niet besteed want ik drink in Nederland alleen Latte. Het was een leuke ervaring en we hebben weer wat geleerd.

KoffieplantKoffie plantageKoffieKoffie plantage procesKoffie plantage proces 2Luwak

Luwak

Luwak poep

Poep

Luwak coffeeProeverij

Proeverij

Koffie drinken plantageLuwak coffee zetten

Making shit coffee

Koffie plantage

Toen toch nog even naar de heilige water tempel.. Tirta Empul. De kids bleven met Wayan in de auto ( we hadden nl een menstruatie probleem en dan mag je geen tempel in) dus Peter en ik zijn samen even naar de tempel gegaan.  Weer zo'n chaotische toeristen trekpleister. Ik denk dat er 150 man in dat heilige water stonden, het leek wel een openbaar zwembad. Even rondgelopen met onze sarong om en daarna met de kids terug naar de villa.

Tirta Empul 5Tirta Empul overvolTirta Empul 4Tirta Empul 2Tirta Empul 3Koi

Weer een mooie rit door de groene omgeving... Prachtig!

Rijstvelden2

Om 16u hebben we deze mooie dag afgesloten met een massage. Wayan had 2 dames gebeld zodat Peter en ik tegelijk gemasseerd konden worden. Wow... nog nooit eerder heb ik zo'n massage gehad!  Ik dacht op een gegeven moment dat ze over mijn rug liep.. maar dat was niet het geval.  Ze duwde af en toe zo hard dat ik me net een patat friet voelde die door een frietsnijder werd geperst. Totaal herboren kunnen we aan ons avondeten.

Massage

Morgen weer terug naar Sanur.

1. Drie s:
    30 december 2018
    Vooropgesteld ieder zijn vrijheid zijn keus ook kwa vakanties maar hou zelf van vakanties met inhoudd ook discutabel veertien dagen aan strand in buitenland liggen mij niet gezien maar net als juliie combi ook wat het land te bieden heeft vind ik top had ook beter nieuwsgierig kunnen heten of leergierig en dat wat jullie zien beleven opslaan harde schijf ook voor mae chloe flynn top nou geniet maar verder er komt nog veel meer kwa planning ik geniet mee vanuit vlissingen
  2. Chris, Bar en Deza:
    30 december 2018
    Wat een heerlijke plek om te verblijven! Prachtige omgeving en fijn dat de gastheer en z'n gezin zo lief en meegaand zijn.
    Het klimaat is idd best heftig en niet ieder lichaam kan er even goed tegen, dat blijkt wel. Maar jullie maken er het beste van en weten toch te genieten. Die extreme drukte heb ik 6 jaar geleden niet zo meegemaakt. Maar wij waren daar natuurlijk buiten het seizoen, dat scheelt wel denk ik. En 6 jaar is natuurlijk best lang. Alles veranderd.
    Nu nog lekker genieten op het strand in Sanur. Heel veel plezier nog een lekker rustig aan.
    Veel liefs
  3. Mirjam:
    31 december 2018
    We horen ook dat het in 10 jaar tijd heel erg veranderd is... veeeeel drukker. Leuk voor de economie hier maar niet iedereen houdt er van. Verkoopsters op martkjes zijn vreselijk opdringerig.. heel vervelend. Ze hangen gewoon een sarong over je schouder en willen dan geld. Dat is jammer want op die manier koop ik juist niks.