Bootje varen fruit juice drinken

12 augustus 2019 - Bangkok, Thailand

De eerste nacht had iedereen nog wat last van de jetlag. Flynn was doodmoe, net als de rest eigenlijk.  Maar hij viel pas rond 0.00u in slaap.  Eindelijk.. toen kon ik ook slapen. Om 3.00u ging onze slaapkamerdeur open en daar stond Mae; 'mam... wij zijn klaar wakker.. jullie ook? ' Nou nee.. ik slaap net!  Ik ben direct terug in slaap gevallen tot een uurtje of 7 en de meiden waren rond 5u weer in slaap gevallen.  Vandaag stond er een klongtour op ons programma.  Dus ik wilde toch een klein beetje op tijd aan het ontbijt.  We moesten nog een taxi regelen om bij de pier te komen dus rond 8.30u zijn we naar het restaurant gedaan.  Giga ontbijtbuffet... wat eigenlijk nogal tegenviel.  Iedereen deed een paar hapjes,  behalve Flynn.. die at niks. Gelukkig heb ik zijn Nutricia flesjes voeding mee van 300kcal dus die kreeg ik er bijna helemaal in.  Ja het is wel nog stressen wat zijn eten en drinken betreft. Hij drinkt nog veel te weinig en eet praktisch niks.  Voor het hotel staan allemaal tuktuks en taxi's dus als echte onervaren toeristen hebben we ons flink laten afzetten om voor 300bath met de taxi naar de pier te gaan.  Daar stond onze privé gids op ons te wachten.  Zij vroeg meteen wat we betaald hadden voor de taxi.. iets te veel want ze adviseerde voor de terugweg max 100bath uit te geven.  (Dat is ongeveer 3 euro) Ach al doende leert men hè.  Als eerste stapten we aan boord van de taxi boot, een veel gebruikt openbaar vervoermiddel.  Elk opstap punt had een nummer en bij alle piertjes stopte de boot. Net als een bus bij de bus halte eigenlijk.  Wij stapten in bij nummer 15 en we moesten er bij nummer 30 uit.. een kleine 45min varen. De gids vertelde dat we er met de auto wel 3uur over zouden rijden voordat we die afstand af hadden gelegd.  En ja,  voor zo'n 50cent pp ga je dus met de taxi boot naar de andere kant van de stad.  We vaarden over de levensader van Bangkok.

DSC_0002

Bij halte 30 stapten we uit om vervolgens in onze privé longtailboot te klimmen. Gelukkig gingen we na een klein stukje varen van de levensader af,  want het water was behoorlijk wild door de grote schepen die golven maakten.

20190812_11190820190812_111929DSC_0012

DSC_0016

DSC_0025DSC_0033DSC_0043DSC_0057DSC_0059DSC_0064

Nu gingen we echt de smalle klongs op. Echt heel leuk om te zien hoe de mensen daar aan het water wonen.  Da's toch echt even iets anders dan aan de Maarseveense plassen wonen hoor!  Het was heerlijk met dat windje op de boot. Flynn was inmiddels gesloopt want die had veel te weinig slaap gehad.  Thuis slaapt hij de klok rond dus dat scheelde nu behoorlijk wat uurtjes.  We stopten bij een tempel en de gids vertelde dat we even naar de tempel gingen en dan vervolgens verder zouden gaan met 2 kleine bootjes.  Het uitstappen was even een dingetje.. er was een betonnen soort piertje/steigertje voor de tempel waar we  op konden staan.  Maar om aan wal te komen moesten we over een plank...  OMG ja.. over een gewone plank die over het water lag.  Mae wilde Flynn wel tillen dus die ging dat avontuur aan.  Ik had genoeg aan mezelf.. pffff..  Ik wilde bijna op die betonnen steiger blijven wachten hahaha. Maar ik heb mijn grenzen verlegd en ben over die plank boven het water gelopen.  Iedereen stond aan vaste grond bij de tempel.  (We moesten ook nog terug om in die kleine bootjes te stappen)

Ik had er niet op gerekend dat we naar een tempel zouden gaan dus ik was er niet echt op gekleed.  Ik had een hemdje aan een blote schouders is not done in de tempel. De meiden hadden een korte broek aan wat natuurlijk ook niet mag maar de gids gaf haar rok/ sarong aan Chloë en haar vest aan Mae. Het enige wat ik in mijn rugzak had wat mijn schouders kon bedekken was mijn tegenponcho. Nou.. dat heb ik geweten! Enig idee hoeveel liter zweet je kwijt raakt in 35 graden met een geen water en lucht doorlatende poncho? Maar oké.. ik was niet voor niks over die plank gebalanceerd dus hup.. gaan met dat zweetlijf. Het is van belang dat je bij je geboortedag boeddha gaat offeren. Dus Mae en Flynn stonden bij de donderdag boeddha en Chloë bij de vrijdag.

DSC_0075

DSC_0070DSC_0074DSC_0072

Peter heeft wierrook aangestoken bij de zaterdag boeddha. En ik heb foto's gemaakt ;) Voor de volgende tempel zal ik even opzoeken op welke dag ik geboren ben want ik twijfelde over de vrijdag.. maar ik wil natuurlijk niet bij de verkeerde een offer brengen. We waren overigens buiten Bangkok dus dit is niet de tempel van de 46meter lange gouden boeddha! (Voor degenen die bekend zijn in Thailand)

DSC_0085

Flynn was het nu echt zat dus we wilden zo snel mogelijk die boot in.  Er stond nog een markt op het programma maar dit is precies de reden waarom ik een privé tour geboekt heb.  Zodat we van het programma kunnen afwijken.  De meiden hadden het ook bloedheet, ze dronken zelfs wat water, dus we waren het er unaniem over eens dat we geen markt zouden bezoeken. Eindelijk.. die tegen poncho af!  Opnieuw de uitdaging over de plank.. en toen zag ik weer een uitdaging.  2 kleine lage boodjes. Goed, dat reddingsvest voor Flynn is duidelijk niet voor niks meegekomen uit Nederland,  dat moest nu echt aan!  De gids vroeg wie er met Flynn in de boot ging en zei direct dat zij dan ook in diezelfde boot mee ging omdat ze dan in geval van nood kon helpen.  Ah.. goed voor mijn gemoedsrust zo'n uitleg. Plat op mijn gat in de punt van het bootje nam ik Flynn in zijn reddingsvest tussen mijn benen.  De gids ging achter mij zitten en de bootman daarachter om te sturen.  Peter en de meiden gingen in de andere boot.  Dames in de punt en Peter in het midden.  Oke.. daar gaan we met die wiebelige bootjes... Ze hebben trouwens ook in die longtailboten gewoon een auto motor achter de boot hangen! Of beter gezegd: die staat IN de boot. De bootman deed zijn gas open en ik voelde me echt Miami Vice... loei hard vaarden we door de klongs. Wow.. Dit was best gaaf eigenlijk.  Misschien dat ik morgen wel wat spierpijn heb want ik heb me schrap gezet met mijn voeten tegen de zijkantjes van de boot en Flynn bijna prut geknepen. De meiden zag je genieten... wojoooo deze bootjes zijn echt te gek.

DSC_0090

DSC_0093

We zagen bananenplanten met trossen mini banaantjes en een grote bloem,  mango's en ik weet niet wat voor fruit allemaal nog meer.  En op een gegeven moment was daar opeens een restaurantje.. met een gammel houten trapje om vanuit een bootje op te klimmen.  Oké.. ik heb al wat grenzen verlegd vandaag dus deze kon er ook nog wel bij.  En ja hoor.. ons bootje stopte als eerste bij de gammelen trap. De bootman hield een stang vast om het bootje zo dicht mogelijk langs de trap te laten liggen en ik moest Flynn dus loslaten in de neus van de boot.. op mijn knieën op te trap en vervolgens Flynn uit de boot tillen om hem zo hoog mogelijk op de trap te zetten.  Pfff.. gelukt!  We kregen fried rice with chicken en soep.

DSC_0102

ccc_8149467148856911946

Niemand van ons had echt trek maar het smaakte goed.  De meiden hebben uit beleefdheid geproefd en hebben vervolgens genoten van hun fruit juice. De gids had mangosteen mee van de plantage van haar vader.  Ik had het op Bali al geproefd en vond het lekker.  Als het zo warm is dan heb je eigenlijk alleen maar trek in fruit, drinken en licht verteerbaar eten.  Na de lunch gingen we weer terug in de kleine snelle bootjes.  Onderweg legden we aan tegen de longtailboot om daar vervolgens weer op terug te varen naar halte 30 van de taxi boot.

Eenmaal bij de begin pier gingen we proberen om voor 100bath terug te gaan naar het hotel.. het is bijna gelukt. Voor 150bath hebben we ons met zijn 5en als haringen in een ton in een tuktuk geperst en zo zijn we terug gereden naar het hotel.  Gelukkig had ik aan mijn kant van de tuktuk een vangnet want ik zat bijna met 1 bil buiten boord.

IMG_20190812_173936_255

IMG_20190812_173936_254

Wat een dag!  Kids waren moe en warm dus wilden het liefst douchen en in de airco op de kamer blijven.  We hebben roomservice voor hun besteld.. en Flynn heeft een paar frietjes en een paar hapjes vis op. Dan nog maar een dieet voeding er bij!  Dat is nog wel een zorg hoor dat eten en drinken bij hem. De roomservice is niet veel duurder dan het restaurant van het hotel.  Geen Thaise prijzen hier!  Maar voor 30euro hebben ze redelijk gegeten.

Peter en ik wilden buiten wat eten scoren.. Wij hebben gebakken rijst gehaald voor 2 personen 100bath (3euro) en een kokosnoot en dragonfruit. Hmmm 't was lekker!

20190812_192054

20190812_192058

20190812_193939

20190812_194507

Het is nu 21.30u en Flynn ligt lekker te snurken naast me.. dus ik denk dat wij er zo naast gaan liggen.

1. Pa en ma:
    12 augustus 2019
    Ja het is idd allemaal een groot avontuur.
    Je komt steeds weer in andere situaties terecht maar je lost het toch steeds weer op zo te lezen. We genieten met volle teugen van de verslagen en de foto's hoor.
    We gaan zometeen het avondeten nuttigen. Veel liefs en groetjes van ons he. Xxx
  2. Diana Eimers:
    Lieve allemaal,
    Wat een avontuur weer.
    Leuk om weer vanuit Nederland een beetje mee te reizen in Thailand en te genieten van jullie spannende momentjes. Veel plezier😘
  3. Drie s:
    12 augustus 2019
    Met alle haken en ogen vind ik het toch superleuke dag . Voor mij liever dan een hele dag liggen bakken aan het strand a je ziet veel tis cultuur snuiven en je eens voor word een soort avonturen boek dat ik graag lees en nog veertje in je reet geboren schrijver nou geniet i will fellow o pa vlissingen
  4. Sophie kok:
    12 augustus 2019
    Dat was 'n spannende trip. (Over de loopplank).
    Veel plezier, sophie