Kerst op Bali

26 december 2018 - Sanur, Indonesië

image

1ste kerstdag... heerlijk weer en dus prima om deze dag relaxt door te brengen. Er rijdt een shuttle busje vanaf de receptie naar het strand van Sanur. Lopen kan natuurlijk ook maar we moeten nog steeds wennen aan de warmte dus gaan we voor het gemak.. het busje. Binnen 10min staan we op het strand. We werden meteen overspoeld met dames die verderop een winkeltje hebben en of we alsjeblieft even mee gingen.. only look. We hebben ze eerst even van ons afgewimpeld omdat we een stukje wilden lopen om de boel te verkennen.

Het was zo ontzettend warm dat we eerst wat zijn gaan drinken bij Sand beach club. Flynn is gek op verse fruit smoothies dus hij zat helemaal goed met zijn mango sinaasappel smoothie!

Langs het strand van Sanur ligt een soort wandel/fietspad met allemaal strandtenten en winkeltjes. Dus we zijn toch maar naar de opdringerige dames gaan kijken wat ze te koop hadden.  De meiden zagen leuke jumpsuits en ook voor mij werd er een jurkje uit het schap getrokken. Hoe meer we namen hoe meer korting we zouden krijgen.. jajaja.. vertel nou maar gewoon wat je voor deze 5 stuks wilt hebben. Bloedserieus zei de dame; 120 dollar. Waaaaaat.. in geen 120 jaar.  Mae zei; mam hier betaal je bij ons 5 euro per stuk voor op de markt dus meer dan 25 euro gaan we niet betalen. De dame probeerde ons duidelijk een poot uit te draaien en Ja.. wat zouden we zelf doen als je niks te makken hebt en je ziet en stel rijke toeristen. Uiteindelijk hebben we omgerekend 27,50 betaald en heeft ze denk ik nog veel geluk dat we de nl prijs gehanteerd hebbeb. We moeten duidelijk nog even inkomen hier in dat onderhandelen.  Mae heeft nog echte nep Gucci flipflops en t-shirt gekocht en een Louis Vitons tas. Ik heb haar zelf laten onderhandelen en ik moet zeggen; dat doet ze beter dan haar moeder!

We zijn weer terug gegaan naar het hotel met de shuttle bus en de kids in de suite gebracht.  Peter en ik zijn naar de supermarkt gewandeld om nog wat frisdrank ed in te slaan.

20181225_165947

Iedereen in het dorp was druk met de voorbereiding van Galungan. Het feest waar het goede van het kwade heeft gewonnen.  Ze stellen die dag hun huis open voor de geesten van overleden familie leden.

Zo wie zo is de Balinees heel druk met het Hindoeïsme.   Elke dag de offers bij hun huis tempel.  Bakjes met bloemen en wierook maar ook eten en drinken wordt er voor de goden neergelegd.

20181225_171155

Al met al een lekkere 1ste kerstdag gehad.

Vandaag, 2e kerstdag... Galungan

Ik had thuis een koffer vol met spullen verzameld.  Zoals kleding,  schoenen,  douchegel, shampoo, handdoeken, nagelschaar, luizen lotion, speelgoed, ondergoed, enz. Waar de action al niet goed voor is ;) Met deze koffer zijn we vandaag naar het Jodie O' Shea weeshuis geweest.  Daar zitten momenteel 85 weeskinderen en het weeshuis bestaat van donaties en sponsoren. Ik had van te voren een afspraak gemaakt dat we graag langs wilden komen dus we werden verwacht. We hebben eerst een chauffeur gebeld die ons er heen wilde brengen en daar gingen we dan...

bloedheet, koffer en portemonnee gevuld.  Ik had wat geld voor mijn 40ste verjaardag gekregen en dit wilde ik graag doneren aan het weeshuis.  We werden warm ontvangen en nadat ze ons paspoort hadden bekeken en ik onze gegevens heb genoteerd werden we mee naar binnen genomen.  De dame die ons de rondleiding gaf legde uit waar de jongens en waar de meisjes sliepen.. waar de babyroom was enz. Ik vroeg haar of alle kinderen geen ouders meer hebben of dat het kinderen zijn van hele arme mensen.  Sommigen hebben geen ouders meer,  sommigen hebben nog maar 1 ouder en anderen hebben hele arme ouders. Maar er waren veel kinderen van gescheiden ouders waarvan de moeder opnieuw getrouwd is en haar nieuwe man niet voor het kind wilt zorgen.  Deze kinderen worden dan dus zo maar in het weeshuis gestopt. Ik vraag me meteen af wat voor moeder ben je dan?  Erger nog.. de dame vertelt dat de moeder dan af en toe op bezoek komt met de nieuwe baby van haar nieuwe partner. Onvoorstelbaar...

20181226_12452820181226_12484120181226_12483120181226_12551020181226_13060220181226_13503620181226_13513520181226_130911

Mae had zich voorbereid om een dansworkshop te geven aan de kinderen die dat leuk zouden vinden.  Een groepje meisjes vinden dit leuk en we werden naar de danszaal gebracht. We liepen door de keuken en de vloer was niet bepaald proper. Het rook ook een beetje.. Ik dacht meteen; Flynn moet maar in zijn buggy blijven zitten. Maar de danszaal zag er netjes uit.  De plavuizen op de vloer waren schoon dus Flynn kom ook rond struinen tussen de kinderen.  In de 34 graden stond Mae te dansen met de meiden, super leuk!  En Chloë was van de muziek. Zij deed het juiste nummer aan bij de juiste choreografie.

Twee jongetjes vonden de buggy van Flynn erg interessant.  Ze wilden er graag in zitten en mee rijden. Zouden ze ooit een buggy gezien hebben? Het was een tweeling van 4 jaar.  Een van hen werd 2 jaar gelden binnen gebracht en kon geen enkel woord zeggen.  Nu dmv speciaal onderwijs en therapie sprak hij zelfs een beetje Engels.  Ik vroeg aan de dame wat ze per dag kwijt zijn aan boodschappen om 85 kinderen te laten eten.  Ontbijt, lunch, snack, avondeten. 3,5 miljoen roepia. Jeetje.. ik had 3 miljoen meegenomen voor ze (200 euro) en dit was dus maar voor 1 dag eten.  85 mondjes voeren is behoorlijk wat.. en die jongens van 15+ die lusten wel wat. Ze stelde voor dat ik met 2 van de oudere kinderen naar de supermarkt zou gaan.  Ze had een lijstje gemaakt met boodschappen die ze nodig hadden.  Maar Flynn was moe en we waren allemaal oververhit dus ik heb haar het geld gegeven.  Ik kreeg een bon dat ik 3 miljoen geschonken had voor food shopping. Ze stuurde de chauffeur met 2 jongens op pad naar de supermarkt en wij namen afscheid.  Dit voelt dubbel.. mooi om dit met kerst te doen. Maar ook het besef dat een kind zo makkelijk weggegeven wordt.  Waarschijnlijk zitten we volgend jaar ook weer voor hondenden euro's aan boodschappen in te slaan voor het kerstdiner.. iets wat me eigenlijk tegen staat (zeker als je dit ziet) maar wat bij ons in Nederland een gewoonte geworden is met de feestdagen.

Eenmaal terug bij het hotel zijn de dames lekker gaan zwemmen en ik heb Flynn even op bed gelegd.  Geloof het of niet.. maar ik ben aardig aan het opknappen met de antibiotica en nu heeft Flynn koorts.  Hopelijk is het een onbenullig virusje en knapt hij snel op.

20181226_17590920181226_18064520181226_175941

Vanavond hebben we lekker buiten een bordje Indonesisch  gegeten. En inmiddels is het 22.45u en ga ik lekker slapen.

20181226_19303120181226_19175520181226_19185120181226_195512

1. Drie s:
    27 december 2018
    Met plezier volg ik de reisavonturen van mir peter mae chloe en flynn .en ben door veel dingen gecharmeerd . Ik wist het bezoek weeshuis natuurlijk confronterend en stukje bewustwording hoe goed wij het hebben leuk de meiden dansen en muziek en ook dat mir misschien klinkt het raar de eerste wet van de karma hanteert wat je zaait dat zul je oogsten of te wel wie goed doet goed ontmoet want alles komt bij je terug in het leven ik noem het soort de boemerang rekening verder onder de indruk service hotel tot binnen 10 minuten dokter chapeau verder het a la carte ontdekt zou zeggen geniet het is jullie gegund de geest uit vlissingen is bij jullie kus
  2. Mirjam:
    27 december 2018
    Ja het is fijn om het goed te hebben maar het is ook mooi om te kunnen delen met de mensen die weinig tot niks hebben. 🙏

Jaha.. we hebben inderdaad ontdekt dat we niet alleen van het buffet mogen eten maar ook van de kaart voor hetzelfde geld... heel fijn want op de kaart staan frietjes 😅